Medailles voor studenten ROC Friese Poort bij nationaal vakkampioenschap Skills Heroes

REGIO

Zeven studenten van ROC Friese Poort vielen zaterdag 17 maart in de prijzen bij de nationale vakkampioenschappen Skills Heroes in Overijssel. Onder hen waren Louise Krol uit Ee (Tandartsassistent), Ytsje Veenema uit Ternaard (Verkoopspecialist), Wilhelmina van Leijen uit Kollumerzwaag (Tandartsassistent) en Tako van Wieren uit de Westereen (Ondernemer retail).

In totaal werd er vier keer zilver en drie keer brons behaald. De leerlingen van het ROC Friese Poort werden tijdens de driedaagse (halve) finales beoordeeld op vakmanschap, doorzettingsvermogen en mentale weerbaarheid. Ze haalden alles uit de kast om de jury te overtuigen van hun passie en talent.

Skills Heroes

Tijdens Skills The Finals streden duizend vmbo- en mbo-finalisten om nationaal kampioen te worden in hun vakgebied. In totaal waren er voor negenenvijftig verschillende beroepen mbo-vakwedstrijden. Van kapper tot timmerman en van kok tot monteur. Team ROC Friese Poort bestond dit jaar uit negenentwintig studenten die meededen aan tweeëntwintig (halve) finales in Overijssel. Zeventien studenten haalden uiteindelijk de finales. Een forse stijging ten opzichte van de zes finalisten in 2017. De studenten die geen prijs wonnen, nemen in ieder geval een fantastische ervaring mee naar huis.

Het beste uit zichzelf halen

ROC Friese Poort vindt talentontwikkeling belangrijk en wil studenten uitdagen het beste uit zichzelf te halen. “Door het aanbieden van verschillende excellentieprogramma’s krijgen studenten de mogelijkheid uit te blinken in hun vak. ROC Friese Poort, bedrijfsleven en studenten werken intensief samen in de voorbereiding op wedstrijden. Sven, een van de winnaars van vorig jaar, gaf aan dat de vakwedstrijden één van zijn meest leerzame ervaringen was.”, aldus Remco Meijerink, voorzitter van het college van bestuur. De verschillende excellentieprogramma’s van ROC Friese Poort richten zich op vakmanschap, internationalisering, competitie of aansluiting bij vervolgonderwijs.


Auteur

Redactie