Medewerkers Bibliotheken Noord Fryslân scoren hoogst op klanttevredenheid

Dokkum

De medewerkers van Bibliotheken Noord Fryslân hebben plezier in hun werk en stralen dit uit tijdens hun werk. Uit het onderzoek ‘Medewerkers van de bibliotheek’ door onderzoeksbureau ProBiblio, Biebpanel, scoort Bibliotheken Noord Fryslân ontzettend hoog op klantvriendelijkheid, deskundigheid, enthousiasme en op digitale vaardigheden.

In december 2016 deed het Biebpanel onderzoek naar de tevredenheid over medewerkers van de bibliotheek. Het onderzoek werd landelijk door 14.415 personen ingevuld en in Noord-Fryslân deden 270 panelleden mee. De Bibliotheken Noord Fryslân zijn ontzettend blij met de resultaten en fungeren op veel gebieden als best practice voor andere bibliotheken in het land. Bibliotheken Noord Fryslân dient voor de rest van het land dan ook als best practice op dit gebied. De panelleden zijn vooral te spreken over de vriendelijkheid (97%), deskundigheid (93%), het enthousiasme (83%), de digitale vaardigheden (86%) en het meedenken met de klant (92%) door de medewerkers. Ook is het merendeel van het panel tevreden over het aantal beschikbare medewerkers in de Bibliotheek. De ideale bibliotheekmedewerker De ideale bibliotheekmedewerker is volgens de leden vriendelijk, beschikbaar, deskundig, behulpzaam en betrokken. Het panel geeft aan dat de medewerkers van Bibliotheken Noord Fryslân daar in zeer grote mate aan voldoen. Dat is mooi, want uit eerder onderzoek bleek dat de medewerkers vooral belangrijk zijn voor ouderen en lager opgeleiden. Het zijn ook juist die groepen die door het openen van Digi-Taalhuizen en het organiseren van belastingspreekuren en digitale spreekuren steeds vaker in de bibliotheek zijn. Vragen, tips en advies 95% van de leden heeft wel eens contact met medewerkers tijdens een bibliotheekbezoek. Meestal gaat dit over het vinden van materialen (55%), maar er wordt medewerkers van Bibliotheken Noord Fryslân ook vaker dan landelijk gemiddeld om tips en advies (28%) gevraagd of een gezellig praatje (34%) gemaakt. Optreden tegen ongewenst gedrag De leden zijn het minst tevreden over het optreden tegen ongewenst gedrag in de Bibliotheek. 'We merken dat het steeds vaker noodzakelijk is om op te treden tegen storend gedrag. Daarom hebben inmiddels al onze medewerkers een training gevolgd. Deze training was ten tijde van het onderzoek nog niet afgerond', aldus een woordvoerder van de bibliotheken. 'Als organisatie zijn we ontzettend trots op onze medewerkers en op hun inzet en passie voor hun vak.' Meer informatie Het volledige rapport kunt u vinden op onze website www.ontdekdebieb.nl/Overons.  

Auteur

jkommerie