Eigen draai muzikanten bij (draai)orgelconcert

DOKKUM

Composities spelen op een kerkorgel is aanzienlijk moeilijker dan ze tevoorschijn te toveren uit een draaiorgel, maar beide instrumenten vereisen vakmanschap en techniek. Dat bleek vrijdagavond meerdere keren in de Rooms Katholieke Bonifatiuskerk in Dokkum, waar Auke de Boer het kerkorgel bespeelde en Cor Anjema, Gerrit Hulshof en Wim Snoerwang hun eigen kleine straatorgel lieten horen.

Cor Anjema, de in Holwerd woonachtige motor achter het concert, etaleerde de klankkleuren van een computergestuurd instrument, Gerrit Hulshof(Assen) deed hetzelfde met zijn op een papierrol lopende exemplaar en Wim Snoerwang (Den Helder) demonstreerde de mogelijkheden en beperkingen van zijn behoorlijk oude cilinderorgel uit 1875. In het laatstgenoemde orgel moest hij voor het door Karl Frey gecomponeerde ‘Waldkircher Wolga Wellen’ de cilinder zelfs handmatig in de juiste positie plaatsen. Die handeling en zijn boeiende relaas over orgel en orgelbouwers misten hun uitwerking op het publiek niet. Terwijl Gerrit Hulshof mooie muziek van Mozart draaide, hield Cor Anjema de toehoorders een fleurige mars en een flitsende liederenpotpourri voor, die hij op zaterdagmiddagen ook wel in de Dokkumer binnenstad ten beste geeft. Het repertoire van organist Auke de Boer paste uitstekend bij dat van genoemd trio. Niet alleen het lichtvoetige ‘Concerto del signor Gentilli’ van Walther, maar ook een transparante fuga van Ruppe en de virtuoze ‘Toccata in A-dur’ van Pietro Domenico Paradisi. Auke had bij alles de vaart er goed in, waardoor een enkele misgreep al snel weer vergeten was. Was de organist bij zijn solostukken alleen hoorbaar aanwezig, bij zijn pianobegeleidingen van twee zangsolisten vóór in de kerk was hij ook zichtbaar van de partij. Hij paste zich goed aan de stijl van hun muziek aan en was een prima steun voor zowel Thirza Douwes als Kayleigh van der Wal. Met respectievelijk ‘I dreamed a dream’ uit ‘Les Miserables’ en ‘The A-team’ van Birdy bewezen de vocalisten, dat er in hun zang beslist toekomst zit. De dames zongen met veel gevoel voor tekst en klank en stonden wat dat betreft hun mannetje. Ontbrak het hier en daar aan de nodige ademsteun, de totale performance leed er niet onder. Als toegift zongen ze in duetvorm het beroemde ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen, waaraan de zevenjarige Kyano van der Wal (het broertje van) een mooie tango op het orgel van opa Cor vooraf deed gaan. TEKST: RENNIE VEENSTRA FOTO'S: JAN VAN EMPEL

Auteur

Marike Van der Molen