Onderzoek naar boodschappen doen: kans op 100 euro

LELYSTAD - Meedoen aan een onderzoek naar boodschappen doen en kans maken op 100 euro. Dat is wat de afdeling Gezondheidswetenschappen aan de Faculteit der Aard- en Levenswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam biedt.

De VU is een nieuw onderzoek gestart naar het aankoopgedrag in de supermarkt. Hiervoor zijn de onderzoekers op zoek naar volwassenen die regelmatig boodschappen in de supermarkt doen.

Aanmelden

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden per mail via boodschappen.falw@vu.nl. Zij kunnen thuis vanachter hun eigen computer deelnemen aan deze online studie en maken eveneens kans op één van de vijf waardebonnen ter waarde van € 100,-.

Het onderzoek

Waar wordt onderzoek naar gedaan? Er spelen verschillende factoren een rol bij het doen van de boodschappen. Wat vinden mensen bijvoorbeeld belangrijk tijdens het winkelen? En waar worden ze door beïnvloed? Kiezen mensen vaker een product dat ze kennen van de reclame of voor een product dat een leuke verpakking heeft? Om antwoord te geven op dergelijke vragen wordt er onderzoek gedaan in een speciaal ontworpen virtuele online supermarkt. In deze virtuele online supermarkt kunnen de onderzoekers de omstandigheden in de supermarkt veranderen. Zo kunnen er bijvoorbeeld verschillende inrichtingen van de supermarkt onderzocht worden. In het nieuwe onderzoek winkelen deelnemers éénmalig in de virtuele supermarkt met een virtueel budget (deelnemers kopen de boodschappen dus niet echt), en vullen direct na afloop een korte online vragenlijst in. Aanmelden voor deelname kan via boodschappen.falw@vu.nl.