Appvoeden en tabletterreur

Dokkum/Kollum - Kleine kinderen brengen steeds meer tijd met tablets en smartphones door. Peuters swipen er lustig op los en kleuters zoeken zelf filmpjes op YouTube. Hoeveel beeldschermtijd is eigenlijk normaal? En hoe zorg je voor de balans met ‘offline’ activiteiten?

Evelyn Verburgh uit Wommels is mediacoach en begeleidt ouders, kinderen, jongeren, leerkrachten en professionele opvoeders bij het omgaan met de media van vandaag de dag. Volgens haar leeft het onderwerp ‘beeldschermtijd’ enorm onder opvoeders van jonge kinderen. ,,Vroeger keken we alleen op woensdagmiddag naar de film van Ome Willem. Nu kunnen we op elk moment van de dag televisie kijken’’, aldus Verburgh. Uit recent onderzoek blijkt dat jonge kinderen (1-4 jaar) steeds meer tijd besteden aan schermmedia als tablets en smartphones. Zo zitten ze dagelijks gemiddeld 34 minuten op de tablet. Dat is tweeëneenhalf keer zo veel als in 2012. Het onderzoek Iene Miene Media werd verricht door het Nederlands Jeugdinstituut in opdracht van Mediawijzer.net. Richtlijn voor beeldschermgebruik Volgens Verburgh is het belangrijk dat ouders kiezen voor filmpjes, apps en games die aansluiten bij de ontwikkeling en leefwereld van hun kind. Verder is het van belang om het mediagebruik te doseren. ,,Onze kinderen hebben ons nodig’’, stelt de mediacoach. De richtlijn voor beeldschermgebruik voor kinderen van 2-4 jaar is maximaal 30 minuten per dag. Als ze een jaar ouder zijn wordt maximaal 1 uur per dag geadviseerd. ,,Kijk echter ook naar wat bij je kind past. Is het actief iets aan het maken of kijkt hij of zij liever filmpjes? Stel vervolgens regels, maak afspraken en kies het liefst voor vaste momenten. Mediagebruik is snel een gewoonte en dat is moeilijk af te leren. Je kunt het nu nog sturen, daar heb je later plezier van. Hoe verleidelijk en makkelijk het soms ook is, de tablet is geen zoethouder. Als ouders geven wij het voorbeeld. Zijn wij zelf de hele tijd met de smartphone of tablet in de weer, dan moeten we niet verbaasd zijn dat onze kinderen dat ook willen.’’ Invloed mediagebruik Wat voor invloed het mediagebruik op de hersenontwikkeling van kinderen heeft is nog onvoldoende onderzocht. ,,Laat je dus niet bang maken, maar wees ook niet naïef’’, stelt Verburgh. Ze benadrukt dat er op zich niets mis is met beeldschermgebruik, zolang het niet ten koste gaat van de ervaringen in de fysieke wereld, zoals buitenspelen, interactie met ouders, broertjes en zusjes of een verhaaltje voorlezen. Verburgh adviseert ouders van peuters en kleuters om het digitale spelen samen te doen. ,,Als volwassene kun je het verband met de werkelijke wereld leggen. Praat er samen over of speel na wat je op het scherm gezien heb. Zo maak je de beeldschermervaring levensecht.’’ Overigens duiden de laatste wetenschappelijke inzichten erop dat schermgebruik door kinderen onder de twee jaar meestal niet bijdraagt aan hun ontwikkeling. Een blokkendoos is hiervoor veel waardevoller. Games Er is veel veranderd door de komst van de nieuwe media. Het omgaan met media en technologie is een belangrijke vaardigheid. Jongeren die hier niet aan voldoen vallen buiten de boot. Bedrijven staan voor jongeren met digitaal talent in de rij. De verwachting is dat programmeren binnen vijf jaar ook in Nederland in het lesprogramma wordt opgenomen voor basisscholieren. ,,Programmeren leert kinderen creëren in plaats van consumeren. Als je weet hoe een apparaat werkt, dan snap je de wereld er omheen ook beter’’, legt Verburgh uit. Ze geeft ouders van kinderen die van games houden de tip om ook interesse te tonen in plaats van hen er alleen op te wijzen dat ze alwéér achter ‘dat ding’ zitten. ,,Kinderen leren heel veel van gamen. Ze krijgen beter ruimtelijk inzicht en hun probleemoplossend vermogen wordt aangesproken. Vraag bijvoorbeeld eens hoe hij of zij in dat andere level is gekomen. Je vraagt toch ook hoe de voetbaltraining of pianoles was?’’ Meer informatie: www.mediaukkies.nl en www.vitamine-eef.nl Tekst en foto: Klasina van der Werf