Licht en geluid achter Bonifatiusmusical

Dokkum - De lichtshow en geluidskwaliteit bij Bonifatius de Musical in de Bonifatiuskapel maakt indruk op bezoekers. ,,Wat je hier ziet doet in kwaliteit niet onder voor Joop van de Ende producties'', zegt Willem Kooistra. Zijn PTH Groep uit Kollumerzwaag faciliteert de techniek van Bonifatius. Lichtontwerper Pascal Naber en geluidsmixer Harry Zwerver delen zijn opvatting.

Pascal Naber werkte als lichtontwerper voor diverse musicalproducties, TV series als Goede Tijden, Slechte tijden en Sesamstraat. Hij is verbonden aan het Amsterdams Concertgebouworkest en het muziekprogramma ‘Nederland Zingt' van de EO televisie. Naber: ,,Elke kerk is eigenlijk een theater. Bijzonder aan de Bonifatiuskapel is dat die letterlijk zo gebouwd is. Zoiets heb ik nergens anders gezien.'' In samenspraak met de regisseur versterkt de lichtontwerper met lichteffecten de sfeer en boodschap van het verhaal. Nederlandse musicalproducties komen vaak uit het buitenland maar bij Bonifatius is alles nieuw ontworpen voor een unieke speellocatie. Geluidsman Harry Zwerver, ondermeer actief voor zanger Piter Wilkens in Fryslân en de open lucht opera Orfeo bij paleis Soestdijk, sluit zich daarbij aan. Zwerver: ,,Dankzij de ring van banken in het midden van de kapel kan ik elke acteur beter monitoren dan ze gewend zijn. Door extra luidsprekers aan de voorste banken horen ze zichzelf en de muziek heel goed; ideaal voor hun spel.'' Via de houten overkapping van de tribunes is het geluid ook daar dichtbij de mensen gebracht. Zelfs in stereo per tribunevak; iets wat volgens Zwerver bij open lucht theater of in regulier theater vaak niet eens mogelijk is. Naber en Zwerver maken gebruik van de licht- en geluidsfaciliteiten van de PTH Groep van Kooistra. PTH Groep is een landelijk opererende onderneming die audio-video en bijbehorende ICT levert aan bedrijven, hoger onderwijs instellingen en evenementen. Ze faciliteren in Fryslân Heerenveen en Cambuur, en richtten het nieuwe Fries Museum in met alle beeld en geluid. Dat geldt ook voor publieksevenementen als de Pinksterfeesten in Veenklooster en nu dus Bonifatius de Musical. Willem Kooistra: ,,Twee jaar geleden zijn we geselecteerd in een landelijke aanbesteding waar zeven bedrijven aan meededen. Een niet eenvoudige, maar erg mooie uitdaging waar we trots op zijn!'' Met twee trailers vol licht- en geluidsapparatuur en een week opbouwen door vijf man is de musical een forse productie. Alleen al de theaterlichtinstallatie telt 60 beweegbare, ‘intelligente', lichtkoppen. Volgens Kooistra is dat van vergelijkbaar kaliber als bij Van den Ende producties. Grootste verschil is dat het in Dokkum niet gaat om een professioneel theater. Dat vraagt creatief vakmanschap op locatie. ,,De kapel is een monument dat met respect behandeld moet worden'' zegt Kooistra. ,,Met aannemer Jellema hebben we een constructie ontwikkeld van mobiele houten dakkapellen. Onze lampen hangen er beschermd in en belichten vanaf het dak de voorstelling. Andere licht- en geluidsapparatuur is binnen de houten overkapping bevestigt. Bij elkaar versterkt dit beleving van de kapel en de belichting als het belangrijkste naturel decor van de hele voorstelling.'' In het noorden onderschatten mensen vaak de kwaliteit die de regio in huis heeft, vindt Kooistra: ,,Zo'n evenement als de musical helpt mee om onszelf in het noorden meer waarde te geven. Bij elke Bonifatius voorstelling maak je dat met eigen ogen en oren mee.'' Tekst: Lammert de Hoop, Foto: Marit Anker