Doek valt definitief voor reddingseenheid

Dokkum - LEEUWARDEN - Donderdagmiddag 15 januari nam De Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis Leeuwarden met militair ceremonieel definitief afscheid van de Search and Rescue helikopter (AB-412 SP) én het 303 Search and Rescue squadron. Na meer dan 55 jaar dienen in nood hief Commandant Luchtstrijdkrachten ten overstaan van troepen en genodigden het squadron op door inname van de squadronvlag.

De SAR-eenheid ontstond in maart 1959 op vliegbasis Ypenburg als reddingseenheid verbonden aan de schietranges voor het redden van militaire vliegers uit zee. Even later verzorgde het tevens het patiëntenvervoer van en naar de Waddeneilanden, en voerde het reddingen en zoekacties uit op zee en land, de zogeheten Search and Rescue taak. In totaal vlogen de helikopters van het 303 squadron en de toenmalige SAR-vlucht bijna 5.500 levensreddende en spoedeisende vluchten in Nederland. Op oudjaarsavond vloog zij haar laatste patiëntenvlucht van Terschelling naar vaste wal. De 3 AB-412 helikopters zijn in 2014 meer dan 230 keer ingezet. Patiëntenvervoer gegarandeerd Vanwege de komst van de nieuwe NH-90 maritieme helikopter is besloten de AB-412's weg te doen. Het patiëntenvervoer kwam destijds bij Defensie omdat hiervoor zonder meerkosten de restcapaciteit van de AB-412 SAR-helikopters kon worden gebruikt. Nu de AB-412 wordt weggedaan is er geen restcapaciteit meer. Defensie blijft deze taak echter doen tot er een alternatief is gevonden. Voorlopig zet een andere eenheid van Defensie – het 300 transportsquadron - het patiëntenvervoer voort. Tot later dit jaar het Regionaal Ambulance Vervoer Fryslân met een eigen helikopter de inzet overneemt. Het streven is dat dit vanaf 1 juli gebeurt.Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) neemt reeds vanaf nieuwjaarsdag de SAR-taken van de AB-412 over. Het gaat om het opsporen en redden van drenkelingen en evacuaties van schepen en boorplatformen op de Noordzee volledig voor zijn rekening. De AB-412's worden afgestoten en staan in de verkoop voor overname. Eerste reddingsoperatie De eerste reddingsoperatie werd een maand na oprichting in april 1959 uitgevoerd. 2 F-84F Thunderstreaks van het 311 squadron van de Koninklijke Luchtmacht kwamen met elkaar in botsing boven Eenrum in de kop van Groningen. De enige overlevende vlieger werd per helikopter naar Leeuwarden vervoerd. De eerste redding op zee was in september dat jaar, de vlieger van de Hawker Hunter werd uit de Waddenzee gered. De zogeheten Search and Rescue/Tactical Air Rescue vlucht vloog in deze jaren met de Alouette ll vanaf de helihaven in Vlieland en even later in Terschelling. In 1977 werd de eenheid verplaatst naar vliegbasis Leeuwarden en vloog het met de Alouette lll waarna ze in 1994 het toestel vervingen door de moderne AB-412 helikopter. De stand-by helikopter verhuisde in 1993 van Terschelling terug naar Vlieland waar het 303 squadron tot en met de dag van vandaag een eigen haven heeft voor de stand-by helikopter. Inzetten Met een klein team stond de reddingseenheid zoals hun squadronspreuk dat dicteert 24 uur per dag paraat voor dienen in nood. Met de Alouette ll & lll en later de AB-412 - liefkozend Tweety genoemd vanwege zijn overwegend gele kleur - heeft het veel voor de samenleving betekend. De SAR-crew hielp bij opvallende gebeurtenissen zoals de Herculesramp (1996), de Dakota crash (1996), windhoos Ameland (1972), evacuatie van het Rivierenland (1995), cafébrand 't Hemeltje in Volendam (2001), schipbreuk Baltic Ace (2012), maar ook vlogen zij Koningin Juliana en prinses Beatrix naar de finish van de Elfstedentocht op de Grote Wielen (1963) en baby Heli die nog geen 5 minuten na landing op het ziekenhuis in Harlingen werd geboren (1975). Uitrusting De 14 meter lange AB-412 helikopter is uitgerust met navigatie- en communicatiemiddelen, medische apparatuur, groot zoeklicht en een brancard. Tijdens een actie zijn er altijd 5 bemanningsleden aan boord. Er zijn 2 vliegers waarvan een de gezagvoerder is, een hoistoperator (de persoon die de lier bedient waarmee de drenkeling uit het water wordt gehaald), een redder en een verpleegkundige of indien noodzakelijk een arts. De bemanningsleden hebben, naast de verpleegkundige, allemaal een aanvullende medische opleiding gevolgd. Dit was noodzakelijk voor eventuele medische assistentie tijdens de vlucht. Fryslân dankt Defensie Namens Fryslân heeft Commissaris van de Koning John Jorritsma Defensie bedankt voor de inzet van het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden. Om Defensie en de SAR officieel te bedanken, heeft de heer Jorritsma een bericht gestuurd aan de commandant van de luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Sander Schnitger.