Winkeliers Dokkum, Burgum en Surhuisterveen 'mysteryshoppen' bij elkaar
Dokkum - Hoe beleeft de consument gastvrijheid in de kern winkelgebieden van Burgum, Dokkum en Surhuisterveen? Het onderzoeksrapport “Gastvrijheid in Burgum, Dokkum en Surhuisterveen” geeft inzicht in de huidige winkelervaringen. In totaal hebben ondernemers en werknemers van 67 winkel- en horecagelegenheden elkaar getoetst door bij elkaar te mystery shoppen. De gedachte hierachter is dat ze door het mystery shoppen (on)bewust spiegelen aan hun eigen winkel/centrum. Met behulp van een vragenlijst kon men de verschillende aspecten objectief beoordelen. Er is gekeken naar gastvrijheid, hostmanship, de customer journey en winkelfuncties. Dokkum scoorde het hoogst met 3,8 op een schaal van 1-5, Burgum een 3,6 en Surhuisterveen een 3,4. Landelijk is een score boven 3,5 goed te noemen, dit is een 7 op een schaal van 1-10.
- De verbinding tussen lokale ondernemers;
- Het voldoen aan behoeftes van de consument door de functie van het winkelgebied vast te stellen;
- Houding en gedrag van ondernemers en medewerkers.