Stichting Welzijn Bolwerk: helpt jongeren uit de schulden

Dokkum - Bij Stichting Welzijn Het Bolwerk komen steeds vaker meldingen binnen van jongeren die in de schulden terechtkomen. Zo ook de 28-jarige Sander uit Dokkum. Anderhalf jaar geleden zag hij het niet meer zitten. De Formulierenbrigade van Het Bolwerk bood uitkomst voor hem.

Sander was 13 jaar toen hij - na de scheiding van zijn ouders - met zijn moeder naar Dokkum verhuisde. Na de middelbare school had hij een goede baan, maar door bezuinigingen stopte zijn functie waardoor hij noodgedwongen weer bij zijn moeder in huis kwam wonen. Zij had het niet breed, dus hij gaf haar geld. Door zijn veranderde thuissituatie en het verlies van zijn werk kreeg hij problemen met zijn geldzaken. Achterstanden ontstonden, zoals parkeerboetes die in het laatje bleven liggen. En zo stapelden de financiële problemen zich steeds verder op. Sander: ,,Ik wilde graag het huis uit, weer een plekje voor mezelf, maar ik wist niet hoe ik dat moest regelen. Ik heb dat ook niet van thuis meegekregen, dus belde ik de gemeente om hulp. In eerste instantie werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, totdat ik bij Het Bolwerk terecht kwam. Daar werd er voor het eerst naar mij geluisterd.’’

Formulierenbrigade

Sander was depressief. Hij wilde graag net als iedereen een eigen huis, trouwen en kinderen. Maar de schulden zaten de toekomst waarover hij droomde in de weg. Na gesprekken met Henk Jaap Bakker van het Bolwerk kwam hij in aanraking met een vrijwilliger van de Formulierenbrigade. Die zette alle financiële gegevens voor hem op een rijtje. ,,Daardoor zag ik het weer zitten. Ik wist dat ik drie jaar moest doorzetten om uit de schuldsanering te komen. Het vooruitzicht dat ik weer uit de schulden kan komen houdt mij op de been. Ik moet nu nog een jaar de kiezen op elkaar, dan kan ik weer verder’’, zegt Sander die inmiddels contractverlenging heeft gekregen bij het bedrijf waar hij nu werkt.

Toekomst

,,Mijn leven was een chaos, maar samen met de mensen van Het Bolwerk ben ik er weer uitgekomen’’, aldus Sander. Henk Jaap Bakker stelt dat hij dit voor een groot deel ook aan zichzelf te danken heeft. ,,Sander was heel gemotiveerd om zijn problemen op te lossen. Hij wist alleen niet waar hij moest beginnen. Wij hebben hem begeleid, maar hij moest het wel zelf doen’’, stelt Bakker. ,,Toch ben ik jullie eeuwig dankbaar’’, zegt Sander. ,,Jullie zijn mijn redders in nood.’’ Sander heeft zelf aangegeven dat hij in de toekomst meer wil weten over administratieve zaken zodat hij niet weer in de problemen komt. Daarvoor is hij nu via Het Bolwerk gekoppeld aan Humanitas die hem ondersteunen in het begrijpelijk maken van formulieren. Ook geven zij tips om de administratie voortaan bij te houden.

*Vanwege privacy redenen is de naam in dit verhaal veranderd.