De Fontein Buitenpost bezig met 3D-printer

Buitenpost

Wethouder Sjon Stellinga van de gemeente Achtkarspelen bezocht donderdag 22 juni het 3D-printerproject op basisschool De Fontein in Buitenpost.

In maart heeft de basisschool een 3D-printer aangeschaft om de leerlingen meer kennis te geven over zaken van de toekomst en de digitale samenleving. Voordat er gestart kon worden, kwam er een meneer langs die uitleg gaf over hoe de printer opgebouwd moest worden. Hij vertelde wat je allemaal kan doen met een 3D-printer en liet voorbeelden zien. Een week later gingen de leerlingen de printer bouwen. Dat was de taak van zes groepjes die elke week aan de slag gingen. Andere groepjes gingen langs winkels en bedrijven om te vertellen dat er een 3D-printer op school is. Ook vroegen zij of er nog iets nuttigs nodig was. Samenwerken Bij de speelgoedbank in Buitenpost was een spel niet compleet, daar zijn muntjes voor gemaakt met de printer. Een groepje van drie kinderen ging op internet ontdekken hoe je een ontwerp kunt maken. Ze maakten ook een handleiding voor de andere groepen. Dat moest wel omdat elke uitleg in het Engels was, net als de uitleg van het bouwen van de printer. Een vader van één van de kinderen heeft daarbij geholpen. Er is ook een magazijnmeester, hij zorgde voor de onderdelen van de 3D-printer. Niemand anders mocht dat doen. Juliët de Jong, Eline van der Veen en Thea Hoekstra zijn de journalisten, zij verzorgden de nieuwsbrief van school en berichtgeving op Facebook en Twitter. In mei was de 3D-printer klaar en zijn verschillende dingen geprint zoals het Vrijheidsbeeld en het logo van De Fontein. De leerlingen lieten wethouder Stellinga zien hoe de printer werkt. 'Het blijft natuurlijk ongelofelijk dat dit kan. Dit soort technologie speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Die ontwikkelingen vragen om andere vaardigheden dan voorheen’, aldus de wethouder. ‘Het onderwijs op basisschool De Fontein speelt hier krachtig op in.’ Het bouwen van en werken met een 3D-printer vraagt om onderzoekend en ontwerpend leren. Met het project worden de benodigde vaardigheden voor de toekomst ontwikkeld. Op het gebied van samenwerking en co-creatie wordt veel van de leerlingen gevraagd. Het project kan alleen slagen als iedereen een bijdrage levert en vertrouwen heeft op elkaars capaciteiten. De leerlingen van De Fontein komen naast techniek in aanraking met natuurkunde, scheikunde, wiskunde en beeldende vorming.

Auteur

jkommerie