Eisen bekend voor treinvervoer in Groningen en Fryslân vanaf 2021

Leeuwarden

Een eventuele nieuwe aanbieder van het treinvervoer in Groningen en Fryslân moet voorbereid zijn op uitbreiding van spoorlijnen en inspelen op technologische en duurzame ontwikkelingen. Dat blijkt uit het ontwerp-programma van eisen voor de nieuwe concessie voor de regionale treinen in beide provincies. Vanaf december 2020 gaat de nieuwe concessie in. Dat betekent dat vanaf die datum een eventuele nieuwe vervoerder het treinverkeer verzorgt in beide provincies. Treinvervoerders kunnen zich vanaf begin volgend jaar hiervoor inschrijven.

Gedeputeerde Staten van Groningen en Fryslân hebben een ontwerp-programma van eisen voor de nieuwe concessie opgesteld. Hierin staat waar het treinverkeer vanaf 2021 aan moet voldoen. Van 5 november tot en met 17 december 2016 is het mogelijk om hierop te reageren. Rond de zomer van 2017 moet bekend zijn welke vervoerder het treinvervoer in Groningen en Fryslân gaat verzorgen. De nieuwe concessie van de treinen in Groningen en Fryslân loopt van 2021 tot en met 2035. Het programma van eisen is opgesteld door de provincies Groningen en Fryslân en de LNVG Niedersachsen, de organisatie die in Noord- Duitsland het treinvervoer verzorgt. Deze laatste is erbij betrokken vanwege de treinverbinding tussen Groningen en Duitsland. De aanbesteding voor het treinvervoer gaat al vroeg van start omdat een eventuele nieuwe vervoerder de tijd moet hebben om voldoende treinen aan te schaffen. In het programma van eisen spelen onder andere uitbreiding van spoorlijnen, duurzaamheid en verdere nieuwe ontwikkelingen een belangrijke rol. De komende jaren vinden op verschillende plaatsen op het noordelijke spoor aanpassingen plaats. Zo gaat er elk uur een extra sneltrein rijden tussen Groningen en Leeuwarden, de trein vanuit Leeuwarden gaat doorrijden naar station Europapark en de treinen uit de Eemshaven en Delfzijl rijden door naar Veendam en Leer. De nieuwe treinvervoerder moet hier in zijn aanbieding rekening mee houden. Daarnaast moet een vervoerder ook voorbereid zijn op technologische ontwikkelingen, zoals nieuwe manieren van informatievoorziening, zelfrijdend vervoer of duurzame vormen van vervoer. Vervoerders die zich inschrijven worden uitgedaagd om de uitstoot van CO2 van de treinen in de komende jaren terug te dringen.

Auteur

jkommerie